12.11.11

Entahlah...

Salam. Rasa macam nak buat muhasabah diri sikit.

2011. Zaman Peranti-i (iDevice), tablet, Android, telefon pintar dan pelbagai jenis gajet-gajet hebat yang lain. Tak lupa dengan (ana rasalah) Facebook yang kian mendapat sambutan, begitu juga Twitter dan Google+.

2007? Waktu tu telefon Nokia jenis N, SonyEricsson, Friendster atau MySpace... Blog kian bercambah hari demi hari.

2002 pula sekiranya ada telefon bimbit hatta Nokia 3310 pun dicop "mewah".

1990-an? Ana masih lagi kecil. Kenal komputer pun umur lapan tahun. Windows 95, Pentium II, internet 28.8kbps dan nostalgia silam.

Cuma, adakah dengan teknologi yang kian canggih dan boleh diperkecilkan saiz, akhlak kita di hadapan orang yang lain pun mengikut trend menurun yang sama?

Masuk blog sana, baca status sini, tweet itu. Kadangkala isu yang penting yang mampu diulaskan dengan menggunakan tutur kata yang sopan kurang mendapat perhatian. Jadi carutan, makian dan kata-kata kesat digunakan supaya "memberikan kesan". Sedangkan Nabi Muhammad s.a.w. tak pernah pun dalam sunnahnya mencarut-carut bagi menyebarkan agama Allah di negara Arab yang berpadang pasir. Sila perbetulkan jikalau pernyataan tadi tidak benar.

Entahlah, kanak-kanak sekarang, bukan setakat umur 10 tahun. Tapi lima, enam tahun pun dah kenal apa itu Angry Birds dan [nama-nama peranti]. Pelajar sekolah menengah bebas mencerca-cerca orang lain (yang tidak dikenali) melalui Twitter. Ana pula pernah bila bersembang-sembang depan orang sambil buka Facebook!

Bukannya apa, ana rasa semua ni perlukan kawalan. Kadang-kadang dalam Internet kita dah jadi macam Dr. Jekyll dan Mr. Hyde. Apabila kawalan tiada, semuanya nak masuk dalam Internet. Kemahiran berkomunikasi seiring dengan akal budi (common sense) pun dah entah buang ke mana...

Tak salah gila Facebook, Twitter dan seangkatan dengannya. Cuma janganlah diabaikan komunikasi melalui suara. Nanti bila dah berperang, masuk Facebook. Si A sakit hati, si B pula kecil hati. Masing-masing dihalang (block). Tapi bila nak minta maaf boleh pula buka mulut?

Ada yang berpesan supaya "look outside" dalam hal ini. Lihatlah dunia sebenar.

Leteran berakhir. Hehehehe. Sebelum tu ana nak kongsi satu klip video mengenai... benda yang dikongsi di Internet tidak sama sekali terhapus walaupun dipadam. Ada aksi-aksi kurang menyenangkan jadi ana minta maaf tapi klip video ni ana rasa ada manfaatnya. :) [YouTube]

Ana bukanlah nak menjustifikasikan ana ini betul, tapi sekiranya ada teguran rajin-rajinlah berkongsi di bahagian komen.

Wassalam.



0 respons:

Post a Comment

Your Computer