17.10.11

Internet, oh Internet!

Salam.

Menarik. Dengan perkembangan teknologi terutamanya dengan wujudnya blog dan sekarang media sosial seperti Facebook dan sekutu-sekutunya, nampaknya sedikit sebanyak membuatkan segelintir daripada masyarakat mula berani bersuara dalam suatu alam abstrak (tak dapat disentuh) semata-mata. Berani untuk menonjol dan sekurang-kurangnya menambah bilangan orang yang mengenali seseorang personaliti walaupun personaliti tersebut tak akan mengenali orang yang dimaksudkan.

Bagus apabila dapat menaikkan keyakinan diri dari segi teguh dalam menyatakan suara hati.

Tak bagusnya apabila benda tempat letaknya salah ataupun zalim. Pandai-pandailah...

P.S. Dari segi ideologi, lebih baik dianuti daripada hanya mengikut-ikut. Kenapa pemilihan kosa kata anut? Anutan itu setelah dikaji dalam-dalam dan diperkasakan dengan bukti. Ikut-ikutan, sebut ikut pun dah tahu. Takkan ke mana punya.

P.S.S. Dari segi mengetengahkan pendapat biar beralas atau bertongkat dengan fakta, bukti atau sebarang sanggahan. Jangan main cakap lepas, sahlah ikut sebab emosi semata-mata. Dalam dunia akademik perkara ini biasa, sekurang-kurangnya pandangan yang ditolak tepi itu ditolak dengan maruah bukannya dengan merah padam malu. Lagi-lagilah apabila berhujah, mulut terbuka pun orang lain boleh agak.

Selamat malam Malaysia.



0 respons:

Post a Comment

Your Computer