2.1.12

Maka rajah itu timbul dan timbul dan timbul lagi

خَيْرُ الْقُرُوْنِ قَرْنِيْ ثُمَّ الَّذِيْنَ يَلُوْنَهُمْ ثُمَّ الَّذِيْنَ يَلُوْنَهُمْ

Sebaik-baik zaman adalah zamanku, kemudian zaman sesudahnya, kemudian zaman sesudahnya.
[Hadis sahih riwayat Muslim, dalam Kitab Fadhail al-Shahabah]

Assalamualaikum.

Mudah-mudahan petikan hadis di bahagian atas membuat ana dan pembaca-pembaca tempelan ana kali ini menginjak paradigma yang berkaitan dengan "graf" yang ana paparkan seperti di bawah. Sekiranya ada sebarang bacaan menarik seperti kisah latar belakang semasa Nabi Muhammad S.A.W. menuturkan ayat tersebut silalah berkongsi. Tak pun rencana akademik mengenai hadis ini dari segi bahasanya, dan aspek-aspek lain.

Klik pada gambar sekiranya inginkan saiz yang lebih besar.

Rasanya sudah ada banyak pandangan mengenai rajah (graf?) yang disebutkan. Tak silap ana, silalah gunakan Google bagi mencari kritikan rajah tersebut. Pelbagai rajah dikemaskinikan supaya penceritaan linear dapat disampaikan melalui rajah.

Cuma di sini, berkaitan dengan hadis di atas, masih lagi timbul hal seperti:
  • Kenapa garis masa (?) bertitik-titik (kronologi?) itu sekejap berliang-liuk?
  • Adakah "ilmu sains" dan "ilmu falsafah" itu "melebihi" atau "lebih tinggi" atau kenapa tidak "setaraf" dengan "ilmu hadis", "ilmu syarak" dan sebagainya?
  • Baiklah, sekiranya rajah itu menggambarkan sebuah bukit dengan kemuncak besar dan kemuncak kecil, apakah signifikannya 1934M? Mengapa tiap-tiap "titik" itu diletakkan sedemikian? Apakah bezanya berada "jauh lebih tinggi" dan "jauh lebih rendah"?
  • Adakah nas-nas yang sahih pada Zaman Makkah, Madinah dan Khulafa' Ar-Rasydin tidak setaraf dengan pengkajian zaman-zaman selepasnya? Bukankah lurus hati Nabi S.A.W. dan para sahabat "tidak setaraf" dengan konflik-konflik dan penyelewangan-penyelewangan yang berlaku?
  • marilah kita sama-sama mengenali Nabi S.A.W., para sahabat dan para tabi'in melalui sumber sahih ‒ kitab-kitab misalnya. [Iklan]
  • Dan macam-macam. Datanglah program kami! [Iklan ‒ kali ini betul-betul iklan]
Sudah tiba masanya kita sebagai hamba yang memilih jalan-Nya meletakkan "pentafsiran" yang jauh lebih adil. Adakah kualiti mampu dikuantitatifkan (boleh diletakkan dalam bentuk nilai)? Sedangkan masih boleh terang lagi perkara-perkara yang hak seperti di sebalik "krisis" Muawiyah dan Ali r.a., itupun sekiranya ana, dan pembaca-pembaca Muslim lain berpegang teguh kepada nilai-nilai anjuran Islam ‒ berbaik sangka (husnuzon). Mereka merupakan sahabat Nabi S.A.W. yang sungguh mulia!

Sekian.



0 respons:

Post a Comment

Your Computer