22.3.11

Sekadar luahan perasaan

Salam. Kali ini penulis blog nak gunakan kata ganti nama diri daripada "aku" menjadi "ana". Hehe. "Aku" tu nampak keras dah penuh ego. "Saya" pula nanti nampak... terlalu formal lagi skema. "Ana" walaupun itu kosa kata bahasa Arab, nampak lebih lembut, dan pada pandangan ana, lebih merendah diri.

Selama ini, memang rasa rindu nak ikut perkembangan terkini tanah air. Biasalah... tapi bukannya homesick ke, apa-apalah. Sekadar nak tahu apa yang dah jadi. Manalah tahu, ada orang terdekat juga terasa ke.

Ana selalu juga mendapatkan sumber terkini melalui laman web TonTon. Tengok apa lagi, Buletin Utamalah. Dan juga, dalam iPod ana ada aplikasi MobileKini. Boleh baca berita berdasarkan tajuk utama yang kelihatan... "menarik". Media lain? Maaflah, selagi ana kena buka pelayar internet dan kena klik sekali pada penanda buku... sila cari inovasi lain yang jauh lebih menarik. Aplikasi iOS dan Android *kelip mata*? Nak duit pengiklanan masih lagi senang dari situ.

Ana sedikit terkilan, lama-kelamaan yang ana dengar semuanya berita politik, politik, dan politik. Bukannya ana tak minat, cuma... bagi ana, tak ada pun tak boleh, tetapi terlalu banyak sangat pun tak boleh. Memanglah sebab ana baca MalaysiaKini, tapi bagaimana pula dengan menonton Buletin Utama? Eh, memanglah Buletin Utama ada juga misalnya Aduan Rakyat, sukan, liputan isu besar misalnya tsunami di Honshu, dan lain-lain, tapi, bagi ana, tema dan isu yang hampir sama dan asyik diulang-ulang sebegini... kadangkala tak menarik.

Mungkin ada yang berpendapat, "dah itu beritanya", "nak letak apa lagi" dan lain-lain. "Habis tu nak letak apa?". Persoalan sebegini mari sama-sama bincangkan. Mungkin bagi yang duduk di pedalaman sekalipun (yang mungkin ada Astro) namun ana percaya, masih ada yang tetap mengubah kepada rancangan TV3 itu pada jam 8.00 malam sekalipun adanya saluran Astro Awani, Bernama TV dan mungkin juga CNN. Itupun hanyalah 40 minit dari purata empat jam tiga puluh minit masa yang dihabiskan dengan menonton TV. [Sumber | Arkib]

Hanyalah sekelumit buah fikiran ana, mengapa tidak kita letakkan isu lain yang penting, yang lebih kepada pembangunan intelek. Boleh juga untuk pembangunan kerohanian (keagamaan), tetapi lebih mudah misalnya dengan penerbitan rancangan yang sedia ada. Mungkin ulasan seperti baik-buruknya loji nuklear ke, kesan kejatuhan nilai dolar Amerika Syarikat ke, inflasi ke, teknologi MRT Lembah Kelang ke... oh ya. Jangan sekadar berat sebelah je, misalnya kebaikan loji nuklear sahaja.

Hm, sudahlah. Ana tulis kali inipun sekadar nak menyedapkan hati ana yang rasa geram sedikit. Hehehe. Mungkin ada yang bersetuju, cadangan ini nampak sangat teori dan sukar dilaksanakan. Cuma biasalah. Takkan nak biar rakyat kita asyik ditotokkan benda yang sama. Perlu juga untuk membangunkan sumber manusia tempatan, salah satunya melalui cara sebegini.

P.S.: memang Buletin Utama, Berita Perdana, dan sewaktu dengannya, sudah ada unsur-unsur sebegini. Akhbar, pada suatu masa dahulu, juga membawakan maklumat yang serupa. Tetapi, jika diperhatikan betul-betul ana nampak lebih kepada pengkomersialan produk. Sedikit hampa di situ.

P.S.S: Sila beri pandangan masing-masing di kotak komen ye.



0 respons:

Post a Comment

Your Computer