5.9.12

Kelajuan Internet melalui Wi-Fi perlahan tetapi sambungan kabel Ethernet laju?

Salam.

Sekadar nota. Sahabat ana kata sambungan Internet tanpa wayarnya sangat perlahan tetapi mesin ana yang bersambung melalui Ethernet langsung kepada kotak Internet. Setelah membuat carian Internet, salah satu puncanya boleh jadi disebabkan oleh perkongsian frekuensi saluran (channel) [rujukan]. Lagilah sekiranya jiran-jiran anda turut mempunyai sambungan internet tanpa wayar.

Apabila saluran ini dipenuhi dengan gangguan atau interferens (interference) disyaki berpunca akibat sambungan tanpa wayar jiran sebelah, maka sambungan Internet tanpa wayar dalam rumah anda sendiri boleh terganggu sehingga menyebabkan sambungan tersekat-sekat.

Jadi, menurut laman web yang ana jumpa, apa yang perlu kita buat ialah dengan memuat turun perisian yang disyorkan dalam laman web tadi iaitu inSSIDer (percuma). Anda juga perlukan nama pengguna (username) dan kata laluan bagi mengakses tetapan router. Itu, kalau tak tahu, ana ingin memohon maaf terlebih dahulu, ana pun tak tahu macam mana nak korek sampai dapat.

Setelah inSSIDer dipasang pada mana-mana mesin, anda boleh memulakan program tersebut untuk mengesan kekuatan isyarat WiFi yang boleh dikesan serta saluran isyarat tersebut dipancarkan. Jadi klik pada bahagian 2.4GHz Channels. Lihat berapa banyak rumah yang berkongsi saluran yang sama.

Dalam contoh ini, saluran yang sarat ialah saluran 11. Elakkan juga saluran 6 dan 1.
Pastikan anda mempunyai manual bagi router masing-masing. Selepas itu masuk ke halaman tetapan router dalam pelayar internet, misalnya bagi Netgear; http://www.routerlogin.net. Tukar ketetapan Channels daripada automatik kepada manual, serta pilih saluran selain yang sendat dengan isyarat jiran sebelah. Cuba matikan sebarang sambungan tanpa wayar dengan semua mesin dalam rumah anda. Sekiranya perlu, hapuskan sambungan sedia ada dan buat semula sambungan tanpa wayar yang baru.

Diharap membantu. Sekian.



0 respons:

Post a Comment

Your Computer